Alergiczne kontaktowe zapalenie skóry powiek i okolicy oczodołów

lek. med. Agnieszka Gerkowicz, dr hab. n. med. Marek Gerkowicz,
prof. dr hab. n. med. Grażyna Chodorowska

Streszczenie
Zmiany zapalne skóry wokół oczu mogą być objawem wielu procesów chorobowych o różnej etiopatogenezie. Najczęściej obserwuje się tutaj alergiczne kontaktowe zapalenie skóry powiek lub oczodołów. Rzadziej wykwity chorobowe mogą być następstwem drażniącego działania substancji stosowanych miejscowo. Procesem chorobowym mogą być również objęte spojówki; stwierdza się wtedy alergiczne kontaktowe zapalenie spojówek. Często obserwuje się również kombinację tych objawów.
Rozróżnienie, na podstawie obrazu klinicznego, zmian powstałych w wyniku podrażnienia od zmian będących następstwem reakcji nadwrażliwości typu IV jest trudne. Klinicznie stwierdza się rumień, obrzęk, pęcherzyki, czasami nadżerki lub tworzenie się owrzodzeń na brzegach powiek. W przypadku zmian długotrwałych dominuje złuszczanie i pogrubienie naskórka. Pacjent odczuwa silne pieczenie oraz świąd. Najczęściej chorują kobiety. Ze względu na widoczną lokalizację schorzenie to stanowi poważny problem dla pacjenta. Identyfikacja alergenów wydaje się być istotna w procesie terapeutycznym. Najczęściej stwierdza się uczulenie na kremy do oczu lub twarzy, kosmetyki do makijażu, leki stosowane miejscowo.
Typowe alergeny odpowiedzialne za wywoływanie zmian w tej okolicy to, między innymi: mieszanka zapachowa, balsam peruwiański i metale. Specyficzne warunki w tej okolicy, takie jak cienka warstwa rogowa, narażenie na zwiększone działanie potu, a także mrużenie oczu mogą zwiększać przyswajanie alergenów z preparatów stosowanych miejscowo i prowadzić do rozwoju alergii kontaktowej.  W pracy przedstawiono najczęściej występujące alergeny kontaktowe, metody diagnostyczne oraz leczenie alergicznego kontaktowego zapalenia skóry wokół oczu.

Słowa kluczowe: Powieki, okolica oczodołów, alergia kontaktowa, podrażnienie, hapteny.