Powikłania okulistyczne u pacjentów z atopowym zapaleniem skóry

dr n. med. Małgorzata Mulak, dr n. med. Barbara Reniewska, lek. med. Małgorzata Iwanejko,
prof. nzw. dr hab. n. med. Marta Misiuk-Hojło

Streszczenie
Wstęp: Atopowe zapalenie skóry (AZS) jest schorzeniem uwarunkowanym genetycznie, rozpoczynającym się w dzieciństwie i charakteryzującym się nadmierną suchością, nasilonym świądem i zmianami wypryskowymi. Choroba ma charakter przewlekły i nawrotowy. Leczenie atopowego zapalenia skóry jest wielokierunkowe, stosuje się leczenie farmakologiczne i fotochemioterapię oraz zaleca się stosowanie odpowiedniej diety, unikanie stresu i nawilżanie skóry. Obecnie najczęściej stosowaną i najbardziej efektywną metodą fotochemioterapii jest PUVA-terapia. Celem pracy było poszukiwanie zmian okulistycznych u dorosłych pacjentów chorujących na atopowe zapalenie skóry po terapii PUVA.
Materiały i metody: Analizie w latach 2004–2006 poddano 30 osób, w tym 19 kobiet (w wieku od 16 do 67 lat ) i 11 mężczyzn (w wieku od 19 do 44 lat). W Klinice Okulistyki Akademii Medycznej we Wrocławiu pacjenci mieli wykonywane pełne badania okulistyczne przed kolejną planowaną terapią PUVA.
Wyniki: Po terapii PUVA w badanej grupie obserwowano: zmiany rogówkowe pod postacią punkcikowatych ubytków nabłonka rogówki, zapalenie spojówek, niestabilność flmu łzowego, zespół suchego oka, zmętnienia pod torebką tylną.
Wnioski: Atopowe zapalenie skóry zwiększa ryzyko pojawienia się zmian okulistycznych. Terapia PUVA nie zwiększa w istotny sposób ryzyka wystąpienia zaćmy, natomiast wpływ na rozwój zmętnień mogą mieć użyte psoraleny i wcześniejsza sterydoterapia. Podczas terapii PUVA pacjenci powinni stosować ochronę na oczy, ponieważ jej brak zwiększa ryzyko wystąpienia zaćmy oraz zmian rogówkowych. Pacjenci po sterydoterapii powinni być kontrolowani przynajmniej przez rok po zakończeniu leczenia.

Słowa kluczowe: Atopowe zapalenie skóry, fotochemioterapia, zaćma, zapalenie rogówki i spojówki, zespoły suchego oka.