Powieki – szczególna lokalizacja dla łuszczycy

dr n. med. Agnieszka Gerkowicz, dr hab. n. med. Marek Gerkowicz,

prof. dr hab. n. med. Grażyna Chodorowska

Łuszczyca jest częstą, przewlekłą, zapalną chorobą skóry. Wyniki licznych badań wskazują na związek łuszczycy z zespołem metabolicznym, cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym czy otyłością. U części chorych dochodzi do rozwoju łuszczycowego zapalenia stawów. W ostatnim okresie coraz częściej zwraca się uwagę na występowanie zmian w obrębie narządu wzroku. Szacuje się, że dotyczą one około 10% pacjentów z łuszczycą. Dokładny mechanizm powstawania zaburzeń w obrębie narządu wzroku w przebiegu łuszczycy nie został jeszcze w pełni poznany. Obserwowane zmiany często dotyczą przedniego odcinka  oka.

Z punktu widzenia dermatologa, powieki stanowią szczególną lokalizację dla wykwitów łuszczycowych. W obrębie powiek mogą być obecne zarówno blaszki łuszczycowe, jak i wykwity powstałe w przebiegu uogólnionej łuszczycy krostkowej. Często występuje również zapalenie brzegów powiek. Natomiast wtórnie do zmian w obrębie brzegu powiek może dochodzić  do  rozwoju zmian  w  obrębie  rogówki.

Wykwity łuszczycowe w obrębie powiek, ze względu na swoją widoczną lokalizację, mogą stanowić także istotny problem dla pacjenta. Z drugiej strony, łuszczyca sprzyja rozwojowi niektórych zaburzeń w obrębie narządu wzroku. Dlatego stwierdzenie zmian łuszczycowych na powiekach może stanowić także istotną  wskazówkę  diagnostyczną  dla lekarzy  okulistów.

Słowa kluczowe: Łuszczyca, zapalenie brzegów powiek, powieki, zapalenie  spojówek,  zapalenie  błony  naczyniowej