Pozasiatkówkowe okulistyczne objawy cukrzycy

lek. med. Marcin Smorawski, dr n. med. Iwona Grabska-Liberek, dr n. med. Olaf Kalisz

Streszczenie
Podwyższone stężenie glukozy we krwi jest katalizatorem procesów, które zwykle nie zachodzą fzjologicznie. Do tych procesów zaliczamy nieenzymatyczną
glikolizację (reakcję z cukrami) białek i lipidów czy powstawanie sorbitolu. Zmienione tymi reakcjami powierzchnie komórek czy struktury biologiczne nie speł-
niają prawidłowo swoich fzjologicznych funkcji, a efekty ich patologicznego działania możemy obserwować w większości struktur oka. Oprócz mikrokrążenia są one
widoczne także w: rogówce, tęczówce, soczewce, ciele szklistym. Mają także swój udział w powstawaniu neuropatii, leczeniu jaskry i zakażeń. Wszystkie te procesy są odzwierciedleniem ogólnoustrojowych przemian patofzjologicznych, które zachodzą również w mózgu, sercu i każdym innym narządzie.
W tych ostatnich przypadkach są one dużo bardziej istotne dla długości życia chorego. Istotą zapobiegania powikłań cukrzycy jest unikanie hiperglikemii i znacznych wahań poziomu glukozy we krwi. Jest to tym ważniejsze u osób chorujących długi czas oraz posiadających inne obciążenia – takie jak na przykład nadciśnienie tętnicze, zwężenie tętnic szyjnych, miażdżyca. Te współistniejące choroby powodują szybszy i gwałtowniejszy rozwój powikłań, które mogą być maskowane przez dodatkowe obciążenia. Gorsze utlenowanie tkanek u osób z wyżej wspomnianymi obciążeniami jest zasadniczym
elementem pogarszającym rokowania co do funkcjonalności narządów.Rozpoznanie przez lekarza okulistę zmian spowodo-wanych cukrzycą w: mikrokrążeniu siatkówki, rogówce, soczewce, nerwach okoruchowych i wzrokowym, ciele szklistym może pomóc w diagnozie, przyśpieszyć i ułatwić późniejsze leczenie retinopatii cukrzycowej.

Słowa kluczowe: Hiperglikemia, mikrokrążenie, rogówka, soczewka, neu- ropatie cukrzycowe, ciało szkliste, jaskra, zakażenie.