Zastosowanie  bromfenaku  w  praktyce  okulistycznej u  pacjentów  po  operacji  zaćmy

lek.  Tomasz  Tomczyk

prof.  dr  hab.  n.  med.  Ewa  Mrukwa-Kominek

Zaćma jest przyczyną spadku ostrości widzenia i ślepoty na świecie. Światowa organizacja zdrowia szacuje, że nieoperowana zaćma jest odpowiedzialna za 33% globalnego upośledzenia wzroku. Postępy chirurgii, udoskonalanie instrumentów okulistycznych, a także rozwinięcie małoinwazyjnych metod operacyjnych, przełożyły się na zmniejszenie fizycznych    urazów    gałki    ocznej    wywołanych    operacją. Mniejsza śródoperacyjna traumatyzacja tkanek powoduje zmniejszenie uwalniania prostaglandyn, jednych z głównych czynników biorących udział w rozwoju stanu  zapalnego.

Rosnąca liczba procedur chirurgicznych zaćmy wykonywanych w trybie jednego dnia przełożyła się na częstsze pooperacyjne powikłania spotykane w codziennej praktyce lekarzy okulistów. Pozabiegowe zapalenie gałki ocznej jest przyczyną dyskomfortu pacjenta, opóźnienia gojenia się tkanek oka oraz wydłużonego powrotu oczekiwanej funkcji wzrokowej. Może też prowadzić do rozwoju opóźnionych w czasie jednostek chorobowych, na przykład torbielowatego  obrzęku  plamki.

Niesteroidowe    leki    przeciwzapalne    zapobiegają rozwojowi stanu zapalnego, zmniejszają zaczerwienienie, a także łagodzą ból. W postaci kropli do oczu używane są w okulistyce. Bromfenak jako jeden z przedstawicieli niesteroidowych leków przeciwzapalnych jest stosowany w leczeniu zapalenia gałki ocznej u dorosłych pacjentów z zaćmą. Dostępność oraz szerokie zastosowanie tej substancji czynnej przyczyniło się do znacznej poprawy wyników operacji  zaćmy  na  całym  świecie.

Słowa kluczowe: Niesteroidowe   leki  przeciwzapalne,   NLPZ,  mediatory stanu   zapalnego,   prostaglandyny,   cyklooksygenaza, usunięcie   zaćmy