Pranoprofen   i   jego   zastosowanie   w   okulistyce

dr  n.  med.  Monika  Sarnat-Kucharczyk

prof.  dr  hab.  n.  med.  Ewa  Mrukwa-Kominek

Stany zapalne oczu stanowią częste problemy okulistyczne. Powszechnie stosowane miejscowe preparaty zawierające steroidy wiążą się z występowaniem takich niebezpiecznych powikłań okulistycznych, jak wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego oraz mogą indukować  lub  przyspieszać  rozwój  zaćmy.

Pranoprofen to sprawdzony niesteroidowy lek przeciwzapalny o budowie trójpierścieniowej, obecny w branży okulistycznej już od 1988 roku. Hamuje cyklooksygenazę 1 i 2, kluczowy enzym inicjujący reakcje zapalne. Dodatkowo pranoprofen hamuje trombopoetynę, czynnik martwicy nowotworów α (tumor necrosis factor α – TNF α), kinazę białkową C, histaminę, bradykininę. Pranoprofen zalecany jest w leczeniu niezakaźnych stanów zapalnych obejmujących odcinek przedni, w zapaleniu błony naczyniowej oraz w kontroli dolegliwości bólowych po leczeniu operacyjnym, np. po usunięciu zaćmy lub po  operacji  zeza.

Pranoprofen jako niesteroidowy lek przeciwzapalny może być szeroko stosowany w leczeniu stanu zapalnego związanego z ingerencją chirurgiczną oraz w przewlekłych stanach zapalnych powiek, spojówek, a w szczególności w zespole suchego oka. W porównaniu z fluorometolonem wykazuje podobny efekt przeciwzapalny, jednakże częstość działań niepożądanych jest zdecydowanie mniejsza u osób stosujących pranoprofen. Ponadto pranoprofen jest pomocny w leczeniu powikłań związanych ze steroidoterapią  miejscową.

Z tego względu pranoprofen może stanowić bezpieczną i efektywną alternatywę w stosunku do steroidoterapii w licznych schorzeniach okulistycznych, po zabiegach na powierzchni oka oraz po operacjach wewnątrzgałkowych.

Słowa kluczowe: Pranoprofen, niesteroidowe leki przeciwzapalne, stany zapalne oczu, zaćma, alergia, zespół suchego oka, zez,  steroidy