Wpływ magnetostymulacji stosowanej w leczeniu zespołów bólowych kręgosłupa szyjnego na ciśnienie wewnątrzgałkowe

dr n. med. Kinga Hadław-Durska, lek. med. Tatiana Łaszkowska-Płóciennik, lek. med. Marta Długosz, prof. dr hab. n. med. Roman Goś, prof. dr hab. n. med. Jan Czernicki

Wstęp: W pracy analizowano oddziaływanie zmiennego pola magnetycznego o niższych wartościach indukcji magnetycznej na wartość ciśnienia wewnątrzgałkowego (cwg) u pacjentów (chorych na jaskrę i zdrowych okulistycznie) poddanych ekspozycji tego pola z powodu zespołów bólowych
kręgosłupa szyjnego. Magnetostymulacja znalazła zastosowanie m.in. w  leczeniu zespołów bólowych narządu ruchu. Wiąże się to z jej działaniem przeciwzapalnym, przeciwbólowym i  przeciwobrzękowym. Magnetostymulacja poprawia odżywienie komórek, usprawnia wydalanie zbędnych produktów przemiany materii i jej przebieg.
Materiały i metody: Grupę I stanowiło 20 chorych na jaskrę pierwotną otwartego kąta (15 kobiet i 5 mężczyzn). Wiek chorych z tej grupy mieścił się w granicach od 46 do 80 lat i wynosił średnio 61,2 ± 9,2 lat. Byli to chorzy leczeni na jaskrę od 2 do 8 lat, z początkową lub średnio zaawansowaną posta-
cią choroby, nie wykazującą w ostatnim czasie cech progresji.Grupa II to 20  pacjentów (14  kobiet i 6 mężczyzn) zdrowych okulistycznie, ale również cierpiących na bóle kręgosłupa szyjnego z powodu choroby zwyrodnieniowej tej części kręgosłupa. Stanowili oni grupę porównawczą dla chorych na jaskrę i byli poddawani tym samym zabiegom fzykalnym. Wiek chorych wynosił od 43 do 72 lat, średnio 57,7  ± 9,9 lat.Zabiegi magnetostymulacji wykonywano codziennie, 5 dni w tygodniu z wykorzystaniem aparatu Viofor JPS frmy MedLife Polska.
Wyniki: W przedstawionych badaniach zaobserwowano tendencję do obniżania się cwg zarówno u chorych na jaskrę, jak i pacjentów zdrowych okulistycznie.
Wnioski: Można wnioskować, że zabiegi fzykalne z zastosowaniem magnetostymulacji na część szyjną kręgosłupa, zwłaszcza u chorych na jaskrę, nie spowodują wzrostu cwg prowadzącego do progresji choroby.

Słowa kluczowe: Pole magnetyczne, magnetostymulacja, ciśnienie wewnątrz- gałkowe, jaskra, zespoły bólowe kręgosłupa szyjnego.