Diagnostyka i leczenie zapalenia rogówki wywołanego przez Acanthamoeba spp.

dr n. med. Joanna Jurowska-Liput, mgr Maria Wesołowska, dr n. med. Agnieszka Cisowska, prof. dr hab. n. med. Przemysław Myjak

Diagnostyka pełzakowego zapalenia rogówki jest bardzo pomocna w postawieniu prawidłowego rozpoznania. Warunkuje ona, szczególnie we wczesnych sta-
diach chorobowych, szybkie rozpoczęcie prawidłowego leczenia, które niestety jest bardzo żmudne, długotrwałe i nie zawsze gwarantuje długoterminowy sukces terapeutyczny. Celem pracy było przedstawienie metod diagnostycznych oraz leczenia farmakologicznego pełzakowego zapalenia rogówki na podstawie 2 przypadków w różnych stadiach procesu zapalnego. Analizowano 2 przypadki zapalenia rogówki na tle Acanthamoeba spp. u chorych noszących soczewki kontaktowe z błędnie początkowo rozpoznanym zakażeniem HSV. U chorych przeprowadzono badanie mikroskopem konfokalnym – HRT II, Cornea Module oraz założono hodowlę in vitro pełzaków. Chorych leczono zalecanymi lekami I rzutu, a ich stan kliniczny obserwowano w czasie.W obu przypadkach uzyskano potwierdzenie rozpoznania przy pomocy obu metod diagnostycznych. W czasie leczenia obserwowano znaczącą poprawę po zastosowanym leczeniu farmakologicznym. W stadiach początkowych pełzakowe zapalenie rogówki może być błędnie rozpoznane jako zapalenie na tle HSV. Ból jest objawem charakterystycznym dla pełzakowego zapalenia rogówki i jednocześnie różnicującym z zakażeniem HSV. Zastosowanie dodatkowych metod diagnostycznych umożliwia wcześniejsze rozpoznanie
oraz rozpoczęcie celowanego leczenia. Leki przeciwpełzakowe są trudno dostępne w Polsce, co opóźnia proces rozpoczęcia leczenia, a tym samym zwiększa ryzyko powikłań pozapalnych.

Słowa kluczowe: Trofozoity, cysty, mikroskopia konfokalna, techniki ho- dowli komórkowych, propamidyna, chlorheksydyna, neomycyna.