Zastosowanie toksyny botulinowej w neurookulistyce

lek. med. Magdalena Fiedkiewicz, lek. med. Maciej Szuszkiewicz,

dr hab. n. med. Małgorzata Mrugacz

lek. med. Maciej Szuszkiewicz
dr hab. n. med. Małgorzata Mrugacz

Streszczenie

Toksyna botulinowa jest neurotoksyną, która zapobiega uwalnianiu acetylocholiny w zakończeniach nerwowo-mięśniowych, doprowadzając do porażenia mięśni. Efekt leczenia jest nietrwały. Zwykle utrzymuje się w zakresie od 1,5 do 3 miesięcy, w zależności od indywidualnych cech pacjenta i dawki leku. Jej zastosowanie w okulistyce jest powszechne i obejmuje szeroki zakres powiązanych ze sobą zaburzeń. Iniekcji toksyny botulinowej używa się w przypadkach zeza, w których wskazane jest osłabienie mięśni. Jest najbardziej użyteczna w leczeniu zeza porażennego, zezów wieku dziecięcego oraz zezów będących następstwem przebytych zabiegów oczu.

Ostatnio dowiedziono, że iniekcje toksyny botulinowej mają działanie przeciwbólowe. Są skuteczne w przeciwdziałaniu migrenowym i napięciowym bólom głowy. Iniekcje leku do gruczołu łzowego są skutecznym leczeniem nadmiernego łzawienia w przebiegu niedrożności dróg łzowych oraz nadmiernego łzawienia podczas jedzenia, tzw. „krokodylich łez”. Toksyna botulinowa znajduje także zastosowanie w leczeniu objawów suchego oka w zespole Sjögrena. Pojedyncza przezskórna iniekcja toksyny botulinowej jest bezpieczna i efektywna w leczeniu retrakcji powiek w oftalmopatii tarczycowej. Toksyna botulinowa wciąż pozostaje leczeniem pierwszego rzutu w kurczu powiek, a także leczeniem z wyboru w połowiczym kurczu twarzy

Streszczenie
Toksyna botulinowa jest neurotoksyną, która zapobiega uwalnianiu acetylocholiny w zakończeniach nerwowo-mięśniowych, doprowadzając do porażenia mię-
śni. Efekt leczenia jest nietrwały. Zwykle utrzymuje
się w zakresie od 1,5 do 3 miesięcy, w zależności od
najbardziej użyteczna w leczeniu zeza porażennego,
w przeciwdziałaniu migrenowym i napięciowym bó-
bezpieczna i efektywna w leczeniu retrakcji powiek
w oftalmopatii tarczycowej. Toksyna botulinowa wciąż
Słowa kluczowe: Kurcz powiek, połowiczy kurcz twarzy, zez, oftalmopatia tarczycowa, zespół Sjögrena, nadmierne łzawienie.