Percepcja laserowej korekcji wad refrakcji przez okulistów. Wyniki badań własnych

dr hab. n. med. Joanna Wierzbowska, prof. nadzw. WIM

Wstęp: Celem pracy było poznanie opinii środowiska lekarzy okulistów (na podstawie ankiety) na temat  laserowej  korekcji  wad  wzroku.

Pacjenci i metody: W badaniu ankietowym wzięło udział 248 lekarzy okulistów, którzy wypełniali ankietę anonimowo. Ankieta obejmowała 16 pytań zamkniętych pojedynczego wyboru, z których cztery składały się z 4–6 pytań szczegółowych. Razem 32  pytania.

Wyniki: Prawie 2/3 (63,7%) ankietowanych lekarzy jest zwolennikami laserowych metod korekcji (LMK) wad wzroku. Blisko 3/4 (73,3%) uważa je za bezpieczne. Zdecydowana większość (71,8%) przyznaje, że zwiększa się zaufanie lekarzy okulistów do chirurgii refrakcyjnej. Zdaniem 85,1% lekarzy wśród pacjentów rośnie zainteresowanie LMK wad wzroku.

Laser femtosekundowy stanowi przełom w chirurgii refrakcyjnej w opinii 70,6% ankietowanych. Połowa (52%) lekarzy uważa, że LMK wad wzroku jest przeznaczona dla osób poniżej 40 r.ż. Zdaniem 38% respondentów wysoka cena procedury jest głównym powodem niedecydowania się pacjentów na leczenie tą metodą. Zdaniem ankietowanych ryzyko powikłań śródoperacyjnych i pooperacyjnego przymglenia rogówki to główne przyczyny obaw okulistów wobec LMK  wad  wzroku.

Wnioski: Badanie ankietowe wykazało, że laserowa korekcja wad wzroku jest postrzegana pozytywnie przez większość respondentów, jednak budzi także obawy, zdaniem lekarzy jest bardzo kosztowna i dedykowana  głównie  osobom  młodym.

Słowa kluczowe: Chirurgiczne procedury refrakcyjne, LASIK, ankieta, percepcja, powikłania