Analiza porównawcza retinopatii w przebiegu nowotworów nabłonkowych i czerniaka złośliwego skóry

lek. med. Magdalena Smużyńska, dr n. med. Halina Wykrota, dr n. med. Maria Żejmo, dr n. med. Ewa Pieczara, lek. med. Ewa Steuer

Celem pracy było przybliżenie dwóch stosukowo rzadkich retinopatii występujących w przebiegu nowotworów nabłonkowych oraz czerniaka złośliwego skóry.
Retinopatie te to: retinopatia związana z rakiem (Cancer-Associated Retinopathy, CAR) i retinopatia związana z  czerniakiem (Melanoma-Associated Retinopathy, MAR). Mimo iż obie są związane z procesem nowotworowym, to mają odmienne cechy, które autorzy starali się przedstawić w niniejszej publikacji.
CAR jest to zespół objawów okulistycznych występujący u pacjentów w przebiegu nowotworów nabłonkowych (raka drobnokomórkowego płuca, raka jajnika,
raka macicy, raka piersi, grasiczaka, chłoniaka Hodgkin’a, raka żołądka, raka z komórek wątrobowych, potworniaków, zespołów naczyniówkowo-oponowych).
W  przypadku tej retinopatii dotychczas wyizolowano kilka białek siatkówkowych będących potencjalnymi antygenami, m.in. białko 65 kDa (chłoniak Hodgkin’a),
białko 46 kDa (rak piersi), białko 45 kDa (rak jajnika), enolazę.MAR jest to zespół objawów okulistycznych, opisywany u osób z przerzutami czerniaka złośliwego skóry. Antygeny biorące udział w rozwoju MAR są zlokalizowane w obrębie komórek dwubiegunowych siatkówki.W diagnostyce obu tych chorób zastosowanie znaj-
dują: wywiad chorobowy, perymetria kinetyczna, badania elektrofzjologiczne (ERG, mfERG), oznaczenie przeciwciał przeciwsiatkówkowych i markerów nowotworowych w surowicy.

Słowa kluczowe: Retinopatia związana z rakiem, retinopatia związana z czerniakiem, nowotwory, rak, czerniak złośliwy, cho- roby autoimmunizacyjne.